Kopertowa sukienka – poznaj historię kultowego projektu Diane von Furstenberg

foto: Diane von Fürstenberg

Niedawno, bo 45 lat temu, powstała pierwsza kopertowa sukienka autorstwa Diane von Furstenberg, która całkowicie odmieniła życie kobiet. W ciągu kilku lat „wrap dress” sprzedała się w nakładzie kilku milionów egzemplarzy. Podbiła serca kobiet i projektantów mody na całym świecie.

Kim jest Diane von Fürstenberg?

Diane von Fürstenberg to znana projektantka mody, która obecnie wymieniana jest na równi z najpopularniejszymi przedstawicielami świata mody, jak Yves Saint Laurent, Christian Dior, czy Coco Chanel. Razem z nimi dokonała rewolucyjnego kroku, który odmienił postrzeganie świata fashion. Wszystkie z wymienionych postaci wyróżniały się na tle innych, a ich działalność zmieniła na zawsze rynek mody. Diane von Fürstenberg zasłynęła dzięki projektowi sukienki kopertowej, którą obecnie znają kobiety na całym świecie. Kreacja jest poręczna, nie ma zapięć, ani guzików. Co więcej, świetnie podkreśla kobiece kształty. Już w 1974 roku dostrzeżono wiele jej zalet. Była idealnym wyborem dla kobiet, które w ciągu dnia pracowały, a wieczorem wychodziły na eleganckie kolacje. Stanowiła prosty strój, który nadawał się na każdą okazję. 

Kim natomiast jest Diane von Fürstenberg prywatnie? To bardzo silna, niezależna kobieta, która została wychowana przez rosyjskiego emigranta i grecką Żydówkę. Jej matka przeżyła pobyt w obozie koncentracyjnym, co wywarło duży wpływ na jej dalsze życie. Sama projektantka opowiada, że siłę ducha i pewność siebie zyskała dzięki wychowaniu, a jej mama wpoiła jej, że strach nigdy nie jest rozwiązaniem. Diane w nastoletnim wieku opuściła rodzinną Brukselę, aby uczyć się w Wielkiej Brytanii. Następnie studiowała w Madrycie, potem dostała się na uniwersytet w Genewie, gdzie poznała swojego męża – młodego księcia Egona von Fürstenberga.

Jak powstała sukienka kopertowa? 

Pomysł na prototyp sukienki narodził się, gdy Diane pracowała w jednej z włoskich manufaktur nad jeziorem Como. To właśnie tam, pracując po godzinach, zaprojektowała i wyprodukowała swoje pierwsze ubrania, którymi były topy i spódnice. Dzięki tym dosyć prostym projektom zdobyła kobiecy rynek i uznanie. W owym czasie swoje prototypy pokazała słynnej nowojorskiej projektantce mody – Diane Vreeland. Jej determinacja, upór i wiara w siebie się opłaciły – ubrania zaczęły kupować kobiety z wyższych sfer mieszkające w Nowym Jorku. Jeden z jej kompletów założyła nawet Julie Nixon Eisenhower, córka prezydenta Richarda Nixona. To wtedy Diane, patrząc na nią, pomyślała, aby bluzkę i spódnicę połączyć ze sobą. 

Tak właśnie narodził się pomysł legendarnej do dzisiaj sukienki kopertowej. Jej prototyp wisi w Gagosian Gallery i traktowany jest jako dzieło sztuki. Diane mając tylko 29 lat, zasłynęła jako wielka projektantka i wpisała się w karty modowej historii. Na przestrzeni dekad projekt na zmianę tracił i zyskiwał popularność w zależności od tego, co oferowały wielkie domy mody. Sama Diane von Fürstenberg przez ten czas proponowała mnóstwo wzorów i kolorów swojego ikonicznego projektu. Były to kwiaty, romby, lamparcie cętki, czy jaskrawe lub pastelowe kolory. Dzisiaj stworzoną 50 lat temu sukienkę uwielbiają gwiazdy telewizji. Na czerwonym dywanie pokazała się w niej Jennifer Aniston, Gwyneth Paltrow, Beyoncé, czy Kate Hudson. Co więcej, sukienka kopertowa do tej pory nie zniknęła z modowych wybiegów. W sezonie jesień–zima krój ten pojawił się m.in. w kolekcji Chloe, czy Dries Van Noten. 

Firma Diane von Fürstenberg

Diane to projektantka mody, która nigdy nie skończyła studiów związanych z projektowaniem oraz nie umiała szkicować. Pomimo tego odniosła bardzo duży sukces, a w połowie lat 70. jej kultowy projekt stał się fenomenem popularnym na całym świecie. Niestety, nie zawsze było tak dobrze. Po wielkim sukcesie lata 80. przyniosły całkowitą zmianę w świecie mody. Liczyły się kolory i skomplikowane wzory, nikt więc nie interesował się prostymi, uniwersalnymi kreacjami. Sama artystka postanowiła sprzedać swoją firmę i dopiero w latach 90. ją odkupić. Obecnie jej butik zlokalizowany jest w Nowym Jorku, a sama marka nie jest już tak popularna. Przez lata Diane von Fürstenberg poszerzyła swój asortyment i obecnie oferuje nie tylko eleganckie ubrania, ale i okulary przeciwsłoneczne, sportowe akcesoria i kosmetyki. 

Wiktoria Florek
Wiktoria Florek
Cudowne kreacje i nowinki na rynku kosmetycznym to jej konik. Artykuły związane z modą i urodą pisze już od 2017 roku, kiedy po raz pierwszy zetknęła się z copywritingiem. Ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie studentka psychologii. Prowadzi też firmę OpiszSię, specjalizującą się w tworzeniu treści na potrzeby sklepów internetowych.

Powiązane posty

Napisz komentarz

Ohmadame