Ćwiczenia kegla – dowiedz się, na czym polegają!

Andrea Piacquadio z Pexels

Regularne ćwiczenie mięśni kegla może korzystnie wpłynąć na pracę układu moczowego, perystaltykę jelit oraz satysfakcję ze współżycia. Warto poznać sposoby, żeby wzmocnić mięśnie dna miednicy.

Trening poleca się przede wszystkim kobietom w ciąży oraz po porodzie, jednak może z niego korzystać każdy, również mężczyźni i osoby starsze. Ćwiczenie mięśni kegla pozwala zapobiegać zaburzeniom i sprzyja umiejętności kontroli oddechu. Dodatkowo wpływa na intensywniejsze doznania erotyczne oraz ogólną sprawność seksualną. Oto najważniejsze informacje o mięśniach kegla oraz o tym, jak je ćwiczyć. 

Kiedy warto ćwiczyć mięśnie dna miednicy?

Ćwiczenia mięśni Kegla poleca się przede wszystkim kobietom przygotowującym się do ciąży, kobietom przed porodem lub po. Trening doskonale wspiera struktury kanału rodnego, dzięki czemu rozwiązanie ciąży może przebiegać sprawniej i bezpieczniej, zarówno dla matki, jak i dla dziecka. Ćwiczenia mające na celu uelastycznienie i wzmocnienie mięśni dna miednicy można prowadzić już w II trymestrze. 

Ćwiczenie mięśni Kegla po porodzie pomoże szybciej zregenerować rozciągnięte tkanki. Trening w czasie połogu pomaga wielu kobietom odzyskać pewność siebie w relacjach intymnych. Jednak ćwiczenia Kegla są wskazane także osobom starszym oraz mającym problemy z utrzymaniem moczu. Regularny trening może znacząco pomóc zredukować tę dolegliwość. Zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn ćwiczenia mięśni Kegla zwiększają przyjemne doznania podczas stosunków seksualnych, pomagają lepiej kontrolować ruchy i intensyfikują uczucie orgazmu. 

Gdzie znajdują się mięśnie Kegla?

Ćwiczenia Kegla oddziałują w rzeczywistości na całą grupę połączonych mięśni, dlatego w celu osiągnięcia najlepszych rezultatów warto wykonywać je precyzyjnie. Najłatwiej poczuć i zlokalizować mięśnie Kegla przerywając strumień moczu. U kobiet obejmują one okolice kości łonowej, kości guzicznej i sięgają aż do odbytnicy. U mężczyzn mięśnie Kegla wyściełają miednicę, rozciągając się od kości ogonowej do kości łonowej, oplatając podstawę członka. 

Na czym polega trening kegla?

Trening polega na naprzemiennym zaciskaniu i rozluźnianiu mięśni dna miednicy, podczas jednoczesnego nienapinania mięśni ud i pośladków. Niezwykle istotną kwestią podczas ćwiczeń jest kontrola oddechu. Mięśnie należy zaciskać przy wydechu, a rozluźniać podczas wdechu – odwrotnie niż większość osób robi intuicyjnie. Trening przyniesie zauważalne efekty jedynie przy regularnym i systematycznym powtarzaniu. Czasem wystarczy kilka minut ćwiczeń dziennie powtarzanych każdego dnia przez okres kilku tygodni, żeby dostrzec zdecydowaną poprawę. 

Propozycje ćwiczeń

  • Powoli zaciskaj i rozluźniaj mięśnie dna miednicy z przytrzymaniem około 2-3 sekund. Im więcej wykonasz powtórzeń, tym z pewnością lepiej dla efektu;
  • staraj się jak najmocniej zacisnąć mięśnie podczas wydechu i przytrzymaj przez 5-7 sekund, powtórz kilka razy;
  • zaciskaj i rozluźniaj mięśnie w jak najszybszym tempie przez 30 sekund;

Warto zmieniać pozycje ćwiczeń – można wykonywać je leżąc na plecach, siedząc, klęcząc, stojąc, a nawet w ruchu. Po każdej wykonanej serii ćwiczeń składającej się z 10-15 powtórzeń warto dla odpoczynku wykonać zacisk wytrzymałościowy, czyli zaciśnięcie mięśni Kegla z umiarkowaną siłą i wytrzymanie w tej pozycji około 1 minuty. Trening można wykonywać nawet kilka razy dziennie. 

Jak zwiększyć efekty ćwiczeń kegla?

Optymalnie specjaliści zalecają ćwiczenia w 4 seriach po 10 powtórzeń 3-4 razy w ciągu dnia przez 4 tygodnie, żeby zobaczyć efekty. W trakcie treningu należy bezwzględnie pamiętać o oddechu, który odgrywa kluczową rolę w aktywności. Dodatkowo warto unikać napinania okolicznych mięśni ud, pośladków i brzucha, ponieważ zmniejsza to efektywność treningu. Warto także ćwiczyć, oddając mocz w toalecie i świadomie przerywać na chwilę tę czynność. Trening można wykonywać samodzielnie w domu, w gabinecie u fizjoterapeuty urologicznego. Dla wzmocnienia rezultatów można po konsultacji z lekarzem zaopatrzyć się w profesjonalny sprzęt (m.in. kulki gejszy), który zintensyfikuje ćwiczenia.

Zdjęcie główne: Andrea Piacquadio z Pexels

Wiktoria Florek
Wiktoria Florek
Cudowne kreacje i nowinki na rynku kosmetycznym to jej konik. Artykuły związane z modą i urodą pisze już od 2017 roku, kiedy po raz pierwszy zetknęła się z copywritingiem. Ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie studentka psychologii. Prowadzi też firmę OpiszSię, specjalizującą się w tworzeniu treści na potrzeby sklepów internetowych.

Powiązane posty

Napisz komentarz

Ohmadame