Dieta na odporność – co warto umieścić w jesiennym jadłospisie?

Brooke Lark/unsplash.com

Jesień to czas, kiedy szczególnie łatwo o infekcję. Przeziębień można uniknąć wprowadzając właściwą dietę na odporność. Jakie produkty powinny się w niej znaleźć?

Jesienią chorują i dzieci, i dorośli. Kichanie, katar, gorączka – to dotyka prawie każdego o tej porze roku. Zminimalizować ryzyko przeziębień można, wprowadzając odpowiednią dietę. Dobry stan jelit sprawi, że lepiej będzie funkcjonował nasz układ odpornościowy. Co więc warto jeść?

Owoce i warzywa

Nie bez powodu tak dużo mówi się o tym, by każdego dnia na talerzu znajdowało się mnóstwo warzyw i owoców. Najlepsze są te świeże, gdyż mają najwięcej składników mineralnych oraz witamin. Owoce i warzywa zawierają mnóstwo witaminy C – najwięcej mają jej cytrusy, porzeczka, papryka, brukselka, szpinak, kalafior, maliny czy truskawki.

Witamina C doskonale wspiera układ odpornościowy. Do tego sprawia, że organizm szybciej się regeneruje, lepiej goją się rany.

Warto pamiętać, że poddawanie owoców i warzyw obróbce termicznej zmniejsza ilość witaminy C średnio o 50–80% Dlatego najlepiej jeść je surowe. 

Kwasy omega-3 nie tylko w rybach

Bardzo istotne w diecie są nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które skutecznie zmniejszają różnego rodzaju stany zapalne organizmu. Dlatego są tak pomocne w walce z infekcjami. Regularne przyjmowanie kwasów omega-3 sprawia, że układ odpornościowy jest wzmocniony.

Kwasy omega-3 znajdziemy w takich produktach jak: tłuste ryby morskie (m.in. halibut, łosoś, śledź, czy makrela), orzechy włoskie, olej lniany, siemię lniane i olej rzepakowy.

Czosnek – naturalny antybiotyk

O czosnku mówi się, że jest najskuteczniejszym, w pełni naturalnym antybiotykiem. I coś w tym jest. Ma on bardzo silne właściwości przeciwwirusowe i odkażające. Częste jedzenie czosnku wzmacnia układ odpornościowy. Już jeden ząbek jest źródłem wielu różnych substancji leczniczych – aminokwasów, związków flawonoidowych, witamin: C, B1, B2, PP, soli mineralnych (magnezu, potasu i wapnia), prowitaminy E5, mikroelementów (np. chromu, kobaltu, niklu), saponin czy związków śluzowych. Bardzo ważne są też olejki eteryczne w nim zawarte. Wiele osób odrzuca smak i zapach czosnku, jednak można go podawać np. w formie syropu czosnkowego czy masełka czosnkowego.

Orzechy

Orzechy zawierają mnóstwo składników odżywczych. Są bogactwem błonnika, zdrowych tłuszczów i białka. Większość orzechów ma w sobie także wzmacniające układ odpornościowy przeciwutleniacze. Do tego tłuszcze jednonienasycone pomagają w obniżeniu cholesterolu. Znajdziemy w nich też magnez oraz miedź. Jest w nich też bardzo dużo przeciwutleniaczy, które neutralizują wolne rodniki, dzięki czemu znacznie spada ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych.

Zdj. główne: Brooke Lark/unsplash.com

Justyna Fiedoruk
Justyna Fiedoruk
Dziennikarka i copywriter z wieloletnim doświadczeniem. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie w Białymstoku i Podyplomowych Studiów Laboratorium Reportażu na Uniwersytecie Warszawskim. Pisanie jest nie tyko jej sposobem na życie, ale i największą pasją. Interesuje się modą i wszystkim co z nią związane. Oprócz tego jest miłośniczką kulinariów i podróży.

Powiązane posty

Napisz komentarz

Ohmadame