Czy dieta ma znaczenie w żylakach?

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Średnio co druga kobieta w Polsce na jakimś etapie swojego życia zmaga się z żylakami. Na szczęście istnieją skuteczne metody na zapobieganie tej dolegliwości. Jednym z nich jest przestrzeganie odpowiedniej diety. Dowiedz się więcej, jak dbać o swoje żyły za pomocą odpowiedniej diety!

Co powoduje żylaki?

Żylaki powstają z kilku przyczyn. Każdy organizm jest inny, dlatego poszczególne przypadki należy rozpatrywać indywidualnie. Najczęściej geneza choroby leży jednak w genetycznie uwarunkowanych wadach zastawek żylnych lub ścian żył. Nieprawidłowe funkcjonowanie zastawek często powoduje odwracanie kierunku przepływu krwi. Nie wędruje ona wówczas od żył powierzchniowych do głębokich, a na odwrót. W takiej sytuacji żyły powierzchniowe są bardziej narażone na odkształcenia. Mogą one wystąpić szczególnie szybko, gdy ściany żylne chorego nie są silne i sprężyste.

Co włączyć do diety

Warto pamiętać, że nawet najbardziej zbilansowana dieta nie wystarczy, by wyleczyć żylaki. Dopiero łącząc odpowiednie odżywianie z innymi metodami, można osiągnąć sukces. Do swojej diety warto włączyć produkty bogate w:

  • błonnik – reguluje on perystaltykę jelit, obniża rozkurczowe ciśnienie tętnicze oraz zmniejsza stężenie cholesterolu. Najwięcej błonnika znajduje się w produktach zbożowych, kaszach, ryżu brązowym i pieczywie żytnim,
  • witamina C – ma ona znaczący wpływ na krzepnięcie krwi i zmniejsza kruchość naczyń krwionośnych. Źródłem witaminy C są przede wszystkim produkty roślinne, takie jak owoce cytrusowe, dzika róża lub czarna porzeczka,
  • polifenole – chronią one przed wolnymi rodnikami. Działają przeciwzapalnie i zapobiegają odkładaniu się płytki miażdżycowej. Największe ich stężenie znajduje się w zielonej herbacie oraz kakao.

Jak już wcześniej wspominaliśmy, sama dieta nie wystarczy, aby utrzymać żyły w dobrej kondycji na lata. Ważną rolę w terapii niejednokrotnie odgrywa heparyna sodowa. Stanowi ona składnik żelów stosowanych zewnętrznie, np. leku Lioton 1000. Ta naturalna substancja jest z powodzeniem wykorzystywana w leczeniu żylaków. Wykazuje on miejscowe działanie przeciwzakrzepowe, przeciwobrzękowe i przeciwzapalne. 

Czego nie jeść?

Chcąc zapobiegać rozwojowi żylaków, warto wyłączyć pewne pokarmy i substancje ze swojej diety. Przede wszystkim osobom narażonym na dolegliwości żył powierzchniowych odradza się spożywanie tłuszczów trans. Zwiększają one poziom niezdrowego cholesterolu LDL i zabierają pożyteczny cholesterol HDL. Warto wykluczyć ze swojej diety również sól. Podnosi ona ciśnienie krwi, co z reguły pogłębia zmiany żylne i powiększa żylaki. 

Osobom narażonym na dolegliwości żył powierzchniowych zaleca się także unikanie przetworzonej i ciężkiej żywności, takiej jak fast foody, chipsy, zupki typu instant, słodkie napoje i słodycze. Należy pamiętać, że nadwaga i otyłość, a szczególnie otyłość brzuszna mogą utrudniać krążenie. Dlatego chcąc zapobiec rozwojowi dolegliwości, osoby posiadające tendencje do żylaków powinny dbać o swoją figurę. Pamiętaj – zwyczaje żywieniowe mają niebagatelny wpływ na zdrowie naczyń krwionośnych!

Rekomendacje:

Korzhyk N., P., Varicose disease of the lower extremities: causes, complications, choice of methods for treatment and prophylaxis, Klinichna Khirurhiia 2, 2016.

Zhang M., Chen G., Effect of low molecular weight heparin combined with psychological intervention on prevention of deep venous thrombosis of lower extremity after operation for varicose great saphenous vein, Chinese Journal of Biochemical Pharmaceutics, 2017.

Shrestha B., Karmacharya R., M., Influence of Body Mass Index (BMI), Age and Gender on Stages of Varicose Vein in Newly Diagnosed Cases Following Screening Doppler in Outpatient Clinic, Kathmandu University Medical Journal 18.1, 2020.

Zdjęcie główne: materiał od klienta

Powiązane posty

Napisz komentarz

Ohmadame