Polecamy

Co dziesiąty Polak nie odczuwa przychylności wobec ludzi ze swojego miejsca zatrudnienia

Co dziesiąty Polak nie odczuwa przychylności wobec ludzi ze swojego miejsca zatrudnienia
/
/
Psychologia i relacje
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Press info

Nawiasem mówiąc, choć większość z nas ma dobre relacje z kolegami z pracy, to aż 76% Polaków deklaruje, że odczuwa skutki negatywnych zachowań współpracowników.Narzekanie, plotkowanie i miganie się od obowiązków to najczęściej wymieniane przyczyny niechęci. Tego, jakie jeszcze zachowania współpracowników nas drażnią, dowiadujemy się z ankiety przeprowadzonej przez ARC Rynek i Opinia dla Preply.

Kariera nie jest dla nas najważniejsza, ale atmosfera w pracy jest istotna

Jak wynika z badania pt. „Polacy w pracy – w kontekście przejawianych zachowań” przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia, połowa Polaków traktuje pracę głównie jako sposób utrzymania się. Jednocześnie 59% ankietowanych przyznaje, że jest dla nich istotnym elementem życia, a 54% czerpie z niej satysfakcję. Atmosfera w miejscu pracy jest ważna, a negatywne zachowania współpracowników mogą nas mocno do firmy zniechęcić.

Co najbardziej osłabia naszą motywację w pracy? Polacy wskazują na lenistwo oraz unikanie wykonywania obowiązków przez współpracowników. Ponad 1/3 ankietowanych przyznaje, że obserwowanie tego, jak inni migają się od zadań, obniża ich własną produktywność. Nie bez znaczenia pozostaje też wpływ otaczających ludzi na nasze samopoczucie. Wśród tych najbardziej uciążliwych znalazły się między innymi: donoszenie na współpracowników (44%) oraz brak szacunku (40%). Dodatkowo aż 13% ankietowanych otwarcie przyznaje, że nie lubi swoich kolegów z pracy.

Na podium narzekanie i plotkowanie, a potem długo nic

Z jakim rodzajem negatywnych zachowań spotykamy się najczęściej w miejscu pracy? Na szczyt listy trafiło narzekanie, którego doświadcza aż połowa ankietowanych. Okazuje się, że Polacy zawsze potrafią znaleźć powód, by nieco pozrzędzić. 9% osób zapytanych o najczęstsze przyczyny narzekań ich kolegów wskazało na… wszystko. Głównym tematem niezadowolenia są jednak zarobki (33%). W dalszej kolejności – szefostwo i firma (9%), a tuż za nimi plasuje się nadmiar pracy (8%).

Wyniki badania potwierdzają pewien stereotyp, że Polacy to naród, który często narzeka. Jednocześnie widać, że ta łatka zaczyna Polaków uwierać. To ciekawy paradoks – nie lubimy słuchać narzekań innych ludzi, ale sami nie potrafimy się przed nim powstrzymać. W środowiskach międzynarodowych nadmierne narzekanie nie jest mile widziane  – komentuje Gina Sole, digital PR manager w Preply.

Drugim, równie często wskazywanym zachowaniem, z jakim Polacy mają do czynienia w pracy, jest plotkowanie (49%). Podium zamyka lenistwo, na które wskazuje 1/3 ankietowanych. Tuż za nim znalazła się zawiść (27%). Zachowania, na które nie zwracamy większej uwagi, to: małomówność (15%), nietolerancja (17%), brak poczucia humoru (18%) i spóźnialstwo (21%). Co ciekawe, brak ochoty na żarty bardziej irytuje pracowników handlu oraz usług (21%) niż pracowników biurowych (12%).

Nasz idealny współpracownik? Taki, który jest uczciwy

Ankietowani byli również pytani o to, jakie cechy w swoich współpracownikach uważają za najbardziej pożądane. Przeszło 40% zdecydowanej większości wskazało uczciwość. Co trzecia osoba wyraziła, że najbardziej cenione są dla nich rzetelność, sumienność oraz zaangażowanie w wykonywanie przydzielonych obowiązków.

Gina Sole podkreśla, że Polacy słyną ze swojej pracowitości i staranności. Nie dziwi zatem, że tego samego oczekują od innych. Rzeczywistość nie jest jednak tak kolorowa, jak moglibyśmy sobie tego życzyć. Jak pokazują wyniki badania, uczciwość oraz rzetelność są doświadczane rzadziej, niż by tego oczekiwano. Z kolei komunikatywność i poczucie humoru to cechy, które spotykamy w miejscu pracy nawet częściej, niż się tego spodziewamy.

___

Badanie zostało przeprowadzone w sierpniu 2023 roku na grupie 1000 Polaków w przedziale wiekowym 18–65. Respondenci, którzy wzięli udział w ankiecie, to osoby z różnych grup zawodowych – głównie z firm zatrudniających do 50 oraz do 250 pracowników. Językiem komunikacji w firmie jest polski (99%), a w przypadku 1/5 badanych także angielski.

Źródło: Preply

Grafiki: mat

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Sprawdź, czy Twoja dieta jest odpowiednio zbilansowana
/
Sprawdź, czy Twoja dieta jest odpowiednio zbilansowana
Za mało warzyw, za dużo przetworzonych produktów, a może niedobory wartości odżywczych? Sprawdź, czy Twoja dieta jest odpowiednio zbilansowana! Jak? Wszystko wyjaśniamy w kilku krokach!
Peeling z retinolem – jakie ma zalety?
/
Peeling z retinolem – jakie ma zalety?
Peeling z retinolem stał się jednym z najpopularniejszych zabiegów kosmetycznych, wykorzystywanych do poprawy kondycji skóry.
Whisky na początek – od czego zacząć swoją przygodę z tym alkoholem?
/
Whisky na początek – od czego zacząć swoją przygodę z tym alkoholem?
hęć odkrywania nowych smaków pochodzących z różnych zakątków świata, to dla wielu smakoszy nie tylko pasja, lecz także forma podróżowania poprzez zmysły.