Joga hormonalna – wsparcie równowagi wewnętrznej kobiecego organizmu

Surface/unsplash.com

Problemy hormonalne to dla coraz większej liczby kobiet codzienność. Oprócz specjalistycznej pomocy lekarskiej warto wspierać swój organizm ćwiczeniami, które pomogą ustabilizować gospodarkę hormonalną. 

Dlaczego warto stosować jogę hormonalną? 

O zaletach uprawiania jogi napisano już niemal wszystko. Wszechstronne rozwijanie organizmu, poprawa koordynacji, wzmocnienie mięśni i relaks to tylko kilka z najważniejszych korzyści wynikających z uprawiania jogi. Są jednak odmiany tego sportu, które wspierają organizm w konkretnych kategoriach. Jednym z przykładów wpisujących się w tę zasadę jest joga hormonalna. To trening na bazie wybranych asanów, które prowadzą do wewnętrznego masażu organów, w tym stymulacji produkcji hormonów w organizmie.

Oprócz ćwiczeń fizycznych w ramach treningu realizowane są również ćwiczenia oddechowe, które mają za zadanie dotlenić organizm i poprawić transport hormonów po całym ciele. Według wstępnych badań nad skutecznością działania jogi hormonalnej u grupy kontrolnej widać duży wzrost poziomu hormonów żeńskich. Wyniki pokazują, że po czterech miesiącach ćwiczeń realizowanych trzy razy w tygodniu poziom hormonów zwiększał się o ponad 250 proc. U każdej z zawodniczek wynik ten będzie inny, jednak na jego podstawie można stwierdzić, że joga hormonalna może wspierać leczenie endokrynologiczne, a także świetnie działać jako ćwiczenia prewencyjne przed rozpoczęciem leczenia farmakologicznego. 

Wewnętrzny masaż ciała 

W zależności od dolegliwości hormonalnych dobierane są konkretne ćwiczenia, które mają za zadanie masować poszczególne narządy wewnętrzne. I tak kobiety zmagające się z chorobami tarczycy powinny w ramach jogi hormonalnej realizować pozycje odwrócone – w których podbródek znajduje się blisko mostka lub jest odchylony głęboko do tyłu – na przykład świecę, pług lub wielbłąda.

Poprawa pracy przysadki mózgowej następuje za pomocą pozycji drzewa, natomiast na jajniki najlepiej oddziałują asany takie jak orzeł, kobra, łódź oraz ryby. Oprócz konkretnych pozycji ułożenia ciała w jodze hormonalnej kluczowe jest tempo wykonywania ćwiczeń. Ten rodzaj treningu jest spokojny, wymaga powolnych i dokładnych ruchów, regulacji oddechu oraz wyciszenia. 

Kontrola oddechu 

Ważne jest także prawidłowe oddychanie. Proces ten jest istotny w jodze jako takiej, natomiast w przypadku tej odmiany ćwiczeń jest kolejnym elementem, który prowadzi do masażu organów wewnętrznych. Kluczem do wykonania tego typu ćwiczeń jest silna przepona. W przypadku problemów z jajnikami dobrze sprawdza się tzw. oddech ognisty, czyli krótkie i szybkie przeponowe oddechy wykonywane przez nos. Dodatkowo masowane są wówczas takie organy jak jelita, żołądek i wątroba.

W przypadku kobiet zmagających się z problemami z tarczycą najlepiej sprawdza się oddech angażujący do pracy okolice gardła i otaczających go mięśni. Techniki oddechowe powinny być wykonywane w osobnym treningu oddechowym, jednak podczas wykonywania konkretnych asanów mogą okazać się równie przydatne. 

Pamiętaj, że joga hormonalna nie jest wskazana u kobiet w ciąży oraz podczas trwania miesiączki.

Zdj. główne: Surface/unsplash.com

Powiązane posty

Napisz komentarz

Ohmadame