Polecamy

Zdrowy diabetyk – jak efektywnie o siebie dbać

Zdrowy diabetyk – jak efektywnie o siebie dbać
/
/
Zdrowie
Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Cukrzyca jest w XXI wieku chorobą tak powszechną, że zyskała miano epidemii. Moment jej zdiagnozowania staje się przełomowy w życiu każdego diabetyka. Wprowadzane zmiany do codzienności, w tym głównie stosowanie terapii lekami lub insuliną, zmienia całkowicie rytm dnia.

Dzisiaj podpowiemy, o czym powinien pamiętać każdy z nas, jeśli chce czuć się dobrze, w pełni sił oraz zdrowo. Diabetyku, zostań z nami – ten artykuł jest dla Ciebie! Pokażemy Ci, jak wielką moc masz w swoich rękach, ponieważ poprawa samopoczucia zależy od prostych zmian, które możesz wprowadzić w życie samodzielnie.

Siła i zdrowie – diabetyk w kuchni

Jedną z najważniejszych kwestii, o którą należy zadbać, gdy zmagamy się z  cukrzycą, jest nasz jadłospis. Jest to w szczególności ważne u osób chorujących na cukrzycę typu 2, które przed zdiagnozowaniem prowadziły niezdrowy tryb życia. W pierwszej kolejności należy przyjrzeć się swoim nawykom żywieniowym, wyeliminować te, które nam nie służą i zastąpić nawykami zdrowymi. Diabetyk powinien pamiętać przede wszystkim o:

  • zwracaniu uwagi na indeks glikemiczny produktów oraz ładunek glikemiczny spożywanych porcji;
  • całkowitej rezygnacji z fast foodów, słodyczy i słodzonych napojów, produktów dosładzanych oraz mocno przetworzonych;
  • bazowaniu w swych posiłkach głównie na warzywach, chudym mięsie i nabiale, a także produktach pełnoziarnistych;
  • włączeniu do swej diety źródeł błonnika pokarmowego (np. pod postacią otrębów zbożowych), który pomaga regulować stężenie glukozy we krwi;
  • rezygnacji ze słodkiego i mocnego alkoholu – zamiast tego można spożywać wytrawne czerwone wino w niewielkiej ilości i przy wyjątkowych okazjach, jednak wyłącznie wtedy, gdy nie przyjmujemy metforminy;
  • wypijaniu odpowiedniej ilości wody każdego dnia (według zaleceń dietetyków klinicznych: 30 ml na każdy kilogram masy ciała).

Ponieważ podstawą zdrowia diabetyka jest dieta oparta na odpowiednio zbilansowanych posiłkach, warto skontaktować się z dietetykiem. Wybierzmy specjalistę praktykującego się w żywieniu osób chorych na cukrzycę i powierzmy mu stworzenie zdrowego jadłospisu. Nasza dieta będzie obfitowała wówczas w smakowite potrawy dostosowane indywidualnie do naszych potrzeb, stanu zdrowia, a także preferencji smakowych.

Aktywność fizyczna, czyli ruch na zdrowie!

Kolejnym fundamentalnym czynnikiem mającym wpływ na poprawę samopoczucia w cukrzycy jest wdrożenie aktywności fizycznej każdego dnia. Warto jednak pamiętać o tym, że cukrzyca cukrzycy nierówna i w zależności od typu choroby, nasza aktywność będzie miała inny cel.

W przypadku osób chorujących na cukrzycę typu 2, celem jest najczęściej obniżenie masy ciała. Osoby z typem 1 częściej tracą na wadze, zatem powinno im zależeć głównie na wzmocnieniu całego organizmu, poprawie masy mięśniowej oraz utrzymaniu wskaźnika BMI w normie.

A jakie rodzaje sportu można uprawiać? W zasadzie każdy! Choć najczęściej zaleca się przy cukrzycy umiarkowaną aktywność fizyczną (np. spacery, czy nordic walking). Choroba nie wyklucza w żaden sposób innych form aktywności, nawet startowania w triathlonie. O czym jeszcze należy pamiętać? Aby zachować zdrowie, diabetyk powinien zadbać o regularność ruchu. Zadbajmy o to, aby przeznaczać 150 minut tygodniowo na ulubione ćwiczenia, najlepiej na świeżym powietrzu.

Czy warto? Oczywiście! Aktywność fizyczna ma wiele zalet i pozytywnie wpływa na:

  • zwiększenie wrażliwości komórek na działanie insuliny,
  • poprawę wyników badań,
  • lepszy sen,
  • wzmocnienie odporności,
  • poprawę pamięci oraz koncentracji,
  • dodaje nam więcej energii i sił witalnych.

Samoobserwacja i samokontrola w cukrzycy

Ostatnim z filarów doskonałego samopoczucia są wszystkie te czynności, na które składa się samodzielna kontrola glikemii. Obserwując wnikliwie swój organizm, możemy z łatwością wyłapać podejrzaną zmianę i błyskawicznie na nią zareagować. Jest to bardzo ważne, jeśli chcemy jak najlepiej troszczyć się o swoje zdrowie.

Diabetycy powinni pamiętać przede wszystkim o codziennym wykonywaniu od 4 do 8 pomiarów stężenia glukozy w przypadku stosowania insulinoterapii. Jeśli zażywamy innego rodzaju leki, 1-3 pomiary powinny w zupełności wystarczyć. Więcej porad na tematy związane z samokontrolą cukrzycy znajduje się w zasobach portalu:  https://www.szkoladiabetyka.pl/.

Należy pamiętać także o regularnym odwiedzaniu lekarza prowadzącego, a także o skrupulatnym wykonywaniu wszelkich zalecanych przez niego badań. Pod stałą kontrolą powinna być morfologia, poziom stężenia glukozy oraz hemoglobiny glikowanej (HbA1c), cholesterol, trójglicerydy, badanie moczu. Ważne są także regularne badania profilaktyczne pod kątem powikłań cukrzycowych – pamiętajmy zatem o kontroli okulistycznej, neurologicznej, stomatologicznej a także badaniu stóp.

Na koniec jeszcze przypomnienie o niezwykle istotnej kwestii – jeżeli zauważymy jakiekolwiek symptomy, które wydają się nam podejrzane, czy niepokojące, należy o wszystkim opowiedzieć lekarzowi prowadzącemu. 

Zdj. główne: Materiał od klienta

Bibliografia:

Polskie Towarzystwo Diabetologiczne. Zalecenia Kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2021. Diabetologia Kliniczna. 2021

Szewczyk A. i inni, Ocena sposobu żywienia osób chorujących na cukrzycę typu 1 i 2, Probl Hig Epidemiol  2011, 92(2): 267-271Juruć A. i wsp., Zalecenia dietetyczne i zachowania żywieniowe u osób z cukrzycą typu 1, Diabetologia Kliniczna 2014, tom 3, nr 1, 22–30

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Stylowe dodatki do domu
/
Stylowe dodatki do domu
W dzisiejszych czasach stylowe dodatki do domu są niemal tak samo ważne jak meble czy kolory ścian. To one nadają charakteru i wyjątkowości każdemu pomieszczeniu. Nie wiesz, co wybrać? Przedstawiamy kilka propozycji, które będą modne w tym sezonie.
Jak skaling i piaskowanie mogą przyczynić się do poprawy zdrowia jamy ustnej?
/
Jak skaling i piaskowanie mogą przyczynić się do poprawy zdrowia jamy ustnej?
Odkryj, jak regularne zabiegi skalingu i piaskowania mogą poprawić Twoje zdrowie jamy ustnej. Dowiedz się, jak te procedury pomagają zapobiegać problemom z zębami i dziąsłami.
Rozwój dziecka poprzez sztuki walki – korzyści i możliwości
/
Rozwój dziecka poprzez sztuki walki – korzyści i możliwości
Dowiedz się, jak sztuki walki mogą wpływać na rozwój fizyczny i emocjonalny dziecka, kształtując jego charakter i umiejętności społeczne.