Pływanie – dlaczego warto regularnie wskakiwać do basenu?

Fot. Haley Phelps/Unsplash.com

Pływanie może sprawiać wiele radości. Dodatkowo pozytywnie wpływa na naszą sylwetkę. Jeśli jeszcze nie czujesz się przekonana do pływania, koniecznie przeczytaj ten artykuł! 

Pływanie a zdrowie

Pływanie rozwija mięśnie i wzmacnia naszą naturalną odporność. Pomaga także w zwiększeniu pojemności płuc, a także poprawia mikrokrążenie. Dodatkowo woda bardzo rozluźnia i wprawia nas w dobry nastrój. Dzięki rytmicznym ruchom w wodzie uspokaja się rytm serca i poprawia się krążenie krwi. Przy pływaniu wdychamy i wydychamy dużą ilość powietrza, co dotlenia mózg i działa bardzo pozytywnie na układ oddechowy.

Pływanie oraz ćwiczenia w wodzie są polecane wszystkim osobom, które cierpią z powodu otyłości i nadwagi. Wiele sportów np. jogging czy wchodzenie po górach niestety obciąża stawy. Podczas ruchu w wodzie nie ma tego problemu, dzięki czemu osoby z nadwagą mogą nie tylko dłużej ćwiczyć, ale również nie obciążają nadmiernie kolan i kostek.

Zalety pływania

  • szybsze spalanie tłuszczu – w ciągu godziny intensywnego pływania jesteś w stanie spalić nawet 600 kcal!
  • wzmocnienie mięśni i stawów – woda daje poruszającemu się w nim ciału naturalny opór, dzięki czemu mięśnie oraz stawy wzmacniają się;
  • odciążenie kręgosłupa – mimo oporu mięśnie kręgosłupa są odciążone, ponieważ działa wyporność wody, ćwiczenia w wodzie, w tym pływanie, są więc polecane osobom z chorobami zwyrodnieniowymi kręgosłupa;
  • poprawia giętkość ciała i koordynację ruchową – w wodzie poruszasz się nieco inaczej niż na powierzchni, gdzie działa znacznie silniej przyciąganie ziemskie, wyporność wody sprawia, że możesz praktycznie dowolnie się obracać. Pływaniem możesz więc łatwo polepszyć swoją gibkość;
  • pobudza układ krążenia – woda podczas pływania otacza ciało i delikatnie je masuje, co wpływa bardzo pozytywnie na układ krążenia;
  • zmniejsza stres – pływanie pozwoli Ci pozbyć się codziennego stresu oraz sprawi, że poczujesz rozluźnienie;
  • poprawia wydolność układu oddechowego – osoba, która nie pływa, posiada pojemność płuc równą 5 litrów, pływacy z kolei 11 litrów. Pływając, nabierasz więcej powietrza do płuc, więc zwiększasz swoją wydolność oddechową;  
  • poprawia kondycję i wytrzymałość – podczas pływania pracuje praktycznie całe nasze ciało. Aby płynąć, należy nie tylko synchronicznie poruszać rękoma i nogami, ale również trzeba robić to z odpowiednią siłą. Dzięki regularnemu pływaniu na pewno zwiększysz swoją kondycję;
  • rzeźbi sylwetkę – pływając, używasz nawet 40 mięśni, jednymi z nich są mięśnie proste i skośne brzucha. Jeśli chcesz mieć piękne wcięcie w talii lub tzw. kaloryfer, koniecznie wykup abonament do najbliższej pływalni;
  • niweluje cellulit – w przypadku cellulitu bardzo dobrym połączeniem są zabiegi kosmetyczne oraz ruch, jednak samo pływanie również da zdumiewające efekty, masaż wykonywany przez wodę polepsza krążenie, odżywia skórę oraz ujędrnia ciało. 

Pływanie na lepsze samopoczucie

Jest to sport, który można polecić zarówno młodszym, jak i starszym osobom. Udowodniono, że pływanie wpływa na wydzielanie się serotoniny, która działa na nas energetyzująco, ale też uspokajająco. Basen to odpowiednie miejsce do medytacji – delikatny szum wody oraz możliwość zanurzenia się w wodzie sprawiają, że ciało oraz umysł może się zrelaksować. Jeśli więc masz w swojej okolicy mały basen, to koniecznie wykorzystaj go na medytację lub zwyczajne dryfowanie na wodzie. Pływanie i unoszenie się na plecach bardzo uspokaja i wprawia nas w dobry nastrój.

Jeśli zamierzasz rozpocząć swoją przygodę z pływaniem, koniecznie spróbuj aqua aerobiku. To połączenie ćwiczeń w wodzie oraz tańca w rytm muzyki. Podczas jednej sesji ćwiczeń możesz spalić nawet 800 kcal.

Powiązane posty

Napisz komentarz

Ohmadame